Jak działa franczyza? Sprawdź, czy to się opłaca!
Panuje powszechne przekonanie, że franczyza to bezpieczny biznes, który się opłaca. W końcu przedsiębiorca zyskuje cenne know-how, czyli przepis na biznes od znanej marki, w zamian dzieląc się z nią zyskami. Czy rzeczywiście umowa franczyzowa to rozwiązanie bez wad? Dowiedz się więcej o tym, na czym polega taka współpraca.
Na czym polega franczyza?
To rodzaj działalności, którą prowadzi się pod nazwą konkretnej sieci, w tym wypadku franczyzodawcy. W praktyce mniejszy przedsiębiorca działa na własny rachunek, ale koncepcję jego biznesu narzuca duża sieć udzielająca nie tylko swojego wizerunku, ale także pewnego schematu na udany biznes. Aby zawiązać taką współpracę, podpisuje się specjalną umowę franczyzy. Takie rozwiązanie ma szereg zalet:
- korzystanie ze sprawdzonego, stabilnego systemu biznesowego,
- pomoc ze strony franczyzodawcy, co bardzo ułatwia prowadzenie firmy,
- ograniczenie ryzyka (biznesy wchodzące w układ franczyzowy rzadko upadają),
- zmniejszenie kosztów poniesionych na reklamę i marketing (kampania reklamowa leży po stronie franczyzodawcy).
Nie jest to jednak model biznesowy dla każdego. Do minusów franczyzy zalicza się np.:
- nadzór ze strony franczyzodawcy (firma może weryfikować poczynania franczyzobiorcy),
- opłaty franczyzowe,
- brak możliwości kształtowania własnej marki,
- ryzyko nieprzedłużenia umowy (nie zawsze franczyzobiorca będzie chciał kontynuować współpracę).
Franczyza – w jakiej branży to dobre rozwiązanie?
Istnieje cały szereg sklepów i sklepików, które bardzo dobrze sprawdzają się w systemie franczyzowym. Zwykle są to punkty, w których można dostać produkty pierwszej potrzeby albo podstawową żywność. Przykładowo sklepy sieci „Żabka” zyskały ogromną popularność w całym kraju dzięki temu, że zawsze są pod ręką i stale poszerza się ich asortyment – „Żabki” pojawiają się w pobliżu osiedli, parków i innym strategicznych komunikacyjnie miejsc.
Równie dobrym rozwiązaniem jest piekarnia. Warszawa i inne duże miasta w Polsce są zdominowane przez kilka dużych sieci w branży piekarniczo-cukierniczej. Lokale ze świeżym, chlebem, bułkami i słodkimi wypiekami zawsze będą cieszyć się popularnością i dużą liczbą klientów. Otwarcie piekarni na podstawie umowy franczyzy to bezpieczne rozwiązanie, które przynosi przy tym satysfakcjonujące dochody. W stolicy do najbardziej znanych marek należą piekarnie „Lubaszka”, „Grzybki” czy „Putka”.